Mogen mongooltjes kinderen krijgen?
Welkom bij Whoozz.com  -  
Whoozz Forum
 Forum Home          Members     Kalender     Wie is er Online     Forum Rules

Welkom Gast ( Login | Registreer )

12»»

Mogen mongooltjes kinderen krijgen? Uitklappen / Inklappen
Schrijver
Bericht
Geplaatst 20-5-2007 12:18

Straight

Straight

Groep: Awaiting Activation
Laatst Ingelogd: 6-11-2008 14:25
Voor wie zich in dit onderwerp verder wil verdiepen(verbreden) vanavond op Nederland 3 in het programma Zembla "Seks, drugs & verstandelijke handicap". Aanvang 20.45 u.

Documentaire over de grenzen aan de integratie van verstandelijk gehandicapten.

Groet.

Ik stop met posten zolang er fakers worden toegestaan.
Bericht #17451
Geplaatst 14-4-2007 14:00
No Pair

No Pair

Groep: Forum Members
Laatst Ingelogd: 29-7-2008 11:43
Nog een toevoeging:

Ik ben het wel eens met degene die zegt dat het steeds individueel bezien moeten of iemand daartoe in staat is. Misschien had het overlijden van dat kindje omdat de ouder hem door elkaar schudde (wat ik ook heb gelezen), dan wel voorkomen kunnen worden. En aan de andere kant mensen waarbij direct het recht werd ontnomen een kind te nemen, terwijl ze er wel toe in staat waren, had ook voorkomen kunnen worden. Ik moet erbij zeggen dat ik van dit laatste niet genoeg afweet, maar dit is wat ik me bedacht bij het lezen van die reactie.

En ik wil zeggen dat over het punt met eugenetica (met een g dacht ik?), dat is eigenlijk een heel andere discussie. Dit is een bepaalde groep (of meerdere) die de schuld wordt gegeven van al het kwaad, maar er kan uiteraard absoluut niet bewezen worden dat deze minderwaardig zijn aan anderen. Je kunt niet appels met peren vergelijken. Het ene is racisme en het ander discriminatie, omdat er bepaalde eisen worden gesteld aan het ouderschap. Dit is anders dan simpelweg bepalen dat een bepaalde groepering minderwaardig is!

Bericht #10461
Geplaatst 14-4-2007 13:50
No Pair

No Pair

Ik heb een tijdje niet meer op deze topic gekeken, maar ik moet zeggen dat veel mensen lange en serieuze reacties hebben gegeven. Aangezien bij veel andere topics kort antwoord wordt gegeven had ik het eigenlijk niet verwacht.

Maar om de vraag van (ben even je naam vergeten) te beantwoorden, is omdat wij er een discussie over hadden op school. Er werd een stelling gekozen tussen die van allemaal leerlingen en dit was de winnende dus. Als ik de reacties lees krijg ik het gevoel dat sommige mensen verwachten dat ik er al een oordeel over heb, dat ik zelf vind dat het niet kan. Ik heb alleen een stelling gegeven om iedereen zelf een mening te laten vormen en ik gaf een voorbeeld van een voor- en een nadeel, om lezers alvast aan het denken te zetten.

Maar ik heb dus een hele goede film hierover gezien, wel een tranentrekker, maar die geeft echt een heel ander beeld over deze stelling. De film heet "I am Sam" en ik denk dat mensen die over dit onderwerp twijfelen deze film moeten zien. Het gaat over een man met het down-syndroom die een meisje krijgt zonder zeg maar. De vrouw gaat overigens weg direct nadat het meisje is geboren. De man heeft het geestelijke niveau van een zevenjarige. Hij heeft een ontzettend goede band met zijn dochter en heeft duidelijk moeite met haar opvoeden, maar houdt ontzettend veel van haar en zij van hem. Echter als zij zeven wordt, besluit de kinderbescherming haar weg te halen. Daarna volgen er allemaal rechtzaken om het meisje terug te kunnen krijgen. Zij wil zelf ontzettend graag en de vader ook, maar eigenlijk zijn de meeste mensen erover eens dat 1 ouder die geestelijk gehandicapt is niet aan de eisen als ouder kan voldoen. Maar ook tijdens de rechtzaken raakt de man soms heel erg in de war en gaat ineens schreeuwen bijvoorbeeld. Dit laat echt de twee kanten zien, maar aan de andere kant is hij zo'n ontzettend lieve vader en het meisje wil zo graag naar hem terug. Ik vond het best een zware film zeg maar, maar het is echt een aanrader, zeker omdat er aan het eind een goed compromis komt.

Dit is wel een lang verhaal geworden, maar alleen om duidelijk te maken dat ik niet alvast mijn mening wilde geven over deze stelling, en dat ik vind dat de mensen die het er NIET mee eens zijn, een heel ander perspectief zouden kunnen krijgen na het zijn van de film. Aan de ene kant is er de vraag of de kinderen, voornamelijk in de puberteit, niet tekort zullen komen. Aan de andere kant, zoals je kunt zien in die film, is het belangrijk dat de ouders veel tijd besteden met de kinderen en ze onvoorwaardelijke liefde geven. En natuurlijk andere belangrijke eigenschappen die ouders moeten bezitten, waar ik nu even geen zin heb om over na te denken, maar wie zegt dat iemand met een down-syndroom die niet kan hebben?

Ik zal maar vast een stukje verklappen van I am Sam, uiteindelijk krijgt de vader gewoon de voogdij over de dochter en is er een moeder uit een pleeggezin die vlakbij woont, waar ze ook af en toe dagen doorbrengt en aan wie ze vragen kan stellen over bijvoorbeeld de puberteit (dit was een grote discussie in die film). Ik zeg niet dat ik het altijd noodzakelijk vind dat zo een gezin begeleiding krijgt, maar ik denk dat de 'tekortkomingen' (wat dus eigenlijk vaak de discussie is), op die manier wel kunnen worden opgelost.

Bericht #10457
Geplaatst 31-3-2007 19:17

Straight

Straight

Groep: Awaiting Activation
Laatst Ingelogd: 6-11-2008 14:25
elle (10-3-2007)

Mag je mongooltjes (of: mensen met het down-syndroom) castreren of niet? Mag je dus van hen afnemen dat ze zich niet kunnen voortplanten. Wie ben jij om dat te bepalen. Aan de andere kant, kunnen deze mensen wel een kind opvoeden.. wat vinden jullie?

Ik heb de discussie enige tijd gevolgd en me afzijdig gehouden.

Nu ik het zo terug lees vraag ik me af wat jouw reden is, Elle, om deze vraag te stellen.
Is het iets dat in je directe omgeving afspeelt?

Zelf heb ik in instellingen gewerkt waar verstandelijk gehandicapten wonen.
En daar hebben we deze discussie gevoerd omdat we ermee geconfronteerd werden.
Ik kan je zeggen dat een standpunt of beslissing hierover in-nemen heel moeilijk (is)was.

Wanneer het nodig was werd er met de prikpil  gewerkt. Dat gaf de meeste zekerheid om ongewenst zwangerschap te voorkomen vooral bij laat ik het maar zo zeggen handelings onbekwame mensen.
M.a.w. verstandelijk gehandicapten met een lage geestelijke ontwikkeling.

Daaraan vooraf werd de discussie gevoerd of er uberhaupt sexuele relaties mochten worden toegestaan in instellingen.

Dat was ook nog niet zo gemakkelijk.

Al met al is deze discussie denk ik niet in algemene zin te voeren en zal er keer op keer individueel bezien moeten worden wat de beste mogelijkheid is voor de betrokkenen.

Groet.

Ik stop met posten zolang er fakers worden toegestaan.
Bericht #7619
Geplaatst 31-3-2007 16:34
No Pair

No Pair

Ik heb zelf een zus met het syndroom van down.

En ik weet dat zei niet in staat is om een kind te krijgen, maar ik vind het heel lullig dat mensen hier in het openbaar met mongol dit en dat zitten.

Heel associaal, maarja iedereen zijn eigen mening he.

Iedereen brengt het op zijn eigen manier he.

Bericht #7594
Geplaatst 31-3-2007 11:17
Two Pair

Two Pair

Ook verstandelijk gehandicapten kunnen de drang hebben om kinderen te krijgen. Vaak hebben ze alleen niet door wat een grote verantwoordelijkheid het is. Ik zal een paar argumenten noemen waarom verstandelijk gehandicapten géén kinderen mogen krijgen:
Als iemand met het syndroom van Down een kind krijgt is de kans erg groot dat het kind ook het syndroom van Down krijgt. En als het voor een “gewoon” persoon al moeilijk is om een kind met het syndroom van Down op te voeden, dan is dat het helemaal voor iemand die niet eens zichzelf kan onderhouden!
 Als het kind niet geboren zou worden met het syndroom van Down is het nog steeds lastig. De ouders zijn niet goed in staat om het kind op te voeden. Er is bijvoorbeeld een geval bekend dat de ouders hun kind per ongeluk vermoorden doordat ze het heel hard door elkaar schudden omdat het kindje niet wilde stoppen met huilen. Zo zijn er nog meer voorbeelden, en ook dit toont aan dat het beter is als ze geen kinderen mogen krijgen.
 De ouders kunnen het kind dus niet opvoeden, dus moet dit gebeuren door de begeleiders van de ouders. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Daar komt nog eens bij dat als het kind ouder wordt en naar school moet, het hoogstwaarschijnlijk in een pleeggezin geplaatst zal worden. Dit is niet leuk voor de ouders en ook niet voor het kind.
Bericht #7531
Geplaatst 18-3-2007 13:52

Basic Bastard

Basic Bastard

Laatst Ingelogd: 2 Dagen Geleden @ 20:03
Quote elle

Mag je mongooltjes (of: mensen met het down-syndroom) castreren of niet? Mag je dus van hen afnemen dat ze zich niet kunnen voortplanten. Wie ben jij om dat te bepalen. Aan de andere kant, kunnen deze mensen wel een kind opvoeden.. wat vinden jullie?

Ik sluit me aan bij enkele van de hier geplaatste reacties. Echter, tegelijk kan deze vraag als zeer pijnlijk ervaren worden. Dit heeft een historische reden: zo vond men in Nazi-Duitsland dat 'minderwaardige wezens' zich niet mochten voortplanten. Met de zogenoemde 'euchenitica' poogde men een superieur ras te creëren. Dat betekende dus dat mongolen zich niet mochten voortplanten. Echter, als minderwaardig werden ook bijvoorbeeld  de Joden, zigeuners of mensen met een lichamelijke handicap gezien. Bij dit regime ging het niet om de vraag of een mogelijk kind goed verzorgd kon worden door de ouders, maar om een streven naar een 'zuiver' ras. 

De beruchte 'euchenetica' heeft ervoor gezorgd dat vragen of mensen zich wel of niet mogen voortplanten lang in een verdomhoekje gestopt.  Dat is heel spijtig aangezien daarmee de welzijn van kinderen lang over het hoofd gezien is. En juist dat moet voorop blijven staan: het welzijn van het kind. Hoewel mensen met het syndroom van down de liefste zijn die ik ken, geloof ik tegelijkertijd ook dat ze niet in staat zijn om een kind te baren laat staan te verzorgen. Kindermishandeling en/of verwaarlozing van een kind moet ten aller tijden voorkomen worden en daarom ben ik voor het voorkomen van de conceptie bij mongooltjes (hoe cru het ook moge klinken!).

Smaken verschillen; wat de een niet mooi vindt kan voor de ander het summum zijn. Heb respect voor elkaar en elkaars opvattingen! Check ook deRegels

Bericht #6276